De klant heeft altijd gelijk...
Een collega van mij schreef een berichtje op Facebook:
"Aangekomen in NYC. Hotel blijkt door fout geen kamer meer te hebben. Doen ze niet moeilijk over: kosteloze upgrade naar luxer hotel nabij Times Square. Dat is service ;-) "The customer is always right"
Tsja, maar dat is in NYC.
In Nederland gaat dat wel eens anders. Neem bijvoorbeeld het pittoreske plaatsje Ouddorp. Aan het strand kun je een hippe, modern ingerichte beach-club vinden genaamd 'Natural High' (http://www.natural-high.nl/beachclub). Op het eerste oog een gezellige, hippe tent met een 'surf dude' achtig imago. Lekker relaxed dus.
Totdat we, samen met onze 2 kids, er even lekker gingen lunchen. Mijn 9 jaar oude zoon had wel trek in een portie poffertjes. Dat leek mij een goed idee en ik bestelde ook voor mijzelf een portie. "Nee, dat mag niet hoor" vertelde te serveerster, "want u bent ouder dan 12".
Toch heb ik echt zin in een portie poffertjes hoor. Maar nee, de serveerster was niet te vermurwen: "Kijk maar, hier staat het:
KIDS | Kinder (tot | bis 12 jaar | Jahr)
Poffertjes | Poffertjes € 4,25
Afwijken van de kaart is helaas niet mogelijk
Met haar vinger priemde zij nadrukkelijk op de kaart.
Tsja, inderdaad, het stond er. "Ok, dan wil ik graag een portie poffertjes voor mijn zoon van 7 bestellen, en dan eet ik het stiekem op", probeerde ik nog. "Nee, dat hebben ze door aan de bar hoor en als ze erachter komen dan lig ik er uit" zei ze met een blik in haar ogen alsof ze nog nooit zoiets belachelijks gehoord had.
Zo maar een zomerse dag op het strand, dik in de 21-ste eeuw, en zo durven we met onze klanten om te gaan. Dan heb je het toch echt niet begrepen.
En meteen ging ik die tent toch met andere ogen bekijken. Het 'hippe' was ineens niet meer zo hip, de bediening was ineens zeer knullig en onprofessioneel, de surf-dude achtige leiding bleken ineens tirannen te zijn die hun personeel op straat zet wanneer zij klanten gaven wat ze willen.
De relaxte beach-club blijkt gerund te worden door regeltjes neukers en muggen zifters, althans dat was de indruk die ik kreeg door deze serveerster. Ik vraag me dan toch af waarom je zo'n baan begint wanneer je een hekel aan klanten hebt. Dat zal de serveerster vast niet verteld hebben tijdens haar sollicitatie gesprek.
Er valt nog veel te leren over klantvriendelijkheid voor dit strandtentje. Maar ja, we hebben het dan ook over een strandtentje in Ouddorp en niet over NYC.
Mocht u er binnenkort een bezoekje brengen, kom dan niet in de verleiding van de kaart af te wijken op straffe van 'strandrechterlijke executie' van de bediening. Dat wilt u toch niet op uw zomerse geweten hebben?