top of page

Ja hoor, we hebben nu ook al een Cloud Coach!


"Mogen we even voorstellen: uw persoonlijke Cloud Coach Om gek van te worden, al die berichten over cloud computing".

Zo luidt het verkooppraatje van een software leverancier. Vergezeld van een foto van een gekwelde zakenman die op de bank ligt bij een coach die, met een begripvolle blik in zijn ogen, alles aanhoort alsof het een therapeutische sessie is.

Tsja, inderdaad om gek van te worden; iedereen kan zich coach noemen en deze titel vrijelijk gebruiken want dat verkoopt zo lekker. En met deze advertentie wordt de indruk gewekt dat een coach net zoiets is als een therapeut, psycholoog of psychiater. Wat er eigenlijk bedoelt wordt is dat je contact op kunt nemen met een, als consultant of adviseur vermomde, verkoper die je een een mooi abonnementje in de maag wil splitsen.

Bij een coach liggen de klanten niet op een bank hun zorgen te delen of te klagen hoe erg hun leven wel niet is. De klanten, of moet ik zeggen cliënten want dat klinkt toch wel veel sjieker, moeten hard werken voor het geld dat ze spenderen aan een coach. Ze moeten doelen stellen, reflecteren, actieplannen maken, hindernissen verwijderen en dan ook nog in actie komen om die doelen te verwezenlijken. En als dat allemaal niet lukt mogen ze dat bij de volgende sessie ook nog eens uitleggen aan de coach.

Klinkt toch simpel voor de potentiële coach, toch? Lekker geld verdienen terwijl je klant er zich voor in het zweet werkt. Dat kan toch iedereen?

Als het zo makkelijk is waarom heb ik dan de afgelopen 12 jaar minstens anderhalve ton in Euro's besteed aan opleidingen, cursussen, workshops, trainingen, intervisie, conferenties, certificering en niet te vergeten mijn eigen coaches?

Blijkbaar heb je iets meer nodig voordat je jezelf een professionele coach kunt noemen. Je moet iets weten over leerstijlen, het ontwikkelen van competenties, het omgaan met weerstand, het uitroeien van belemmerende gedachten, gedragsveranderingen, proces begeleiding, comfort zones-stretched zones en paniek zones, assessements en interview technieken, overdracht en tegen-overdracht en nog honderdduizend dingen meer.

De kracht van een goede coach zit hem er in dat zijn klant resultaten behaald die de klant niet voor mogelijk had gehouden en dat diezelfde klant zichzelf daarvoor op de borst klopt.

Een goede coach zorgt ervoor dat zijn/haar klanten in actie komen en doelen bereiken die ze waarschijnlijk alleen nooit behaald zouden hebben of er veel meer tijd voor nodig zouden hebben gehad.

En het grootste verschil tussen een goede coach en een fantastische coach is dat een goede coach zijn klant achterlaat met een goed gevoel over de coach en dat een fantastische coach de klant achterlaat met een goed gevoel over zichzelf.

Misschien mag die klant zich wel een beetje in de zevende hemel voelen, of zoals de Engelse zeggen "on cloud nine".

Hmm, zijn we dan misschien toch Cloud Coaches?

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page